محمد تهمتن

محمد تهمتن

SEO: Training, introduction and basics of SEO + idioms

girly-seo

شما اینجا هستید تا مقدمه‌ای از سئو و بهینه سازی سایت را یادبگیرید. پیشنهاد می‌شود مقالات ما را به ترتیب دنبال کنید، این اولین مقاله جهت آموزش سئو در سایت ماست و در ادامه تمام مواردی که مربوط به سئو سایت می‌شود را پوشش می‌دهیم. هیچ نکته‌ای از قلم نخواهد افتاد! مطمئن باشید پس از مطالعه تمام مقالات سئو ما به یک متخصص دیجیتال مارکتینگ در حوزه وب تبدیل می‎‌شوید!

جهت مشاهده تمام مقالات آموزشی سئو اینجا کلیک کنید.

بخش‌های مختلف در SERP

مبانی SERP در گوگل

کلمه SERP مخفف عبارت “Search Engine Results Page” به معنای “صفحات نتایج موتور جستجوگر” می‌باشد. و به صفحه نتایجی گفته می‌شود که یک موتور جستجوگر با توجه به عبارت جستجو شده به شما نشان می‌دهد. با اینکه تعریف دقیقی از SERP ارائه کردیم اما برای اینکه تعریف ما خشک و خالی نباشه به یک سری ویژگی های SERP با مثال هایی از دنیای واقعی می‌پردازیم.

چرا نتایج جستجو یک عبارت یکسان،  برای دو کاربر مختلف، تفاوت دارد؟

فرض کنید عبارت “ارزانترین طراحی سایت در مشهد” رو توی جستجوگر وارد کنید، نتیجه ای که مشاهده می‌کنید با توجه معیارهای مختلفی که گوگل برای هر سایت و همچنین کاربر جستجوگر در نظر گرفته، نمایش داده می‌شود. به همین دلیل، صفحه نتایج جستجوی دو کاربر مختلف حتی برای عبارت یکسان، متفاوت می‌باشد. معیارهایی مثل موقعیت جغرافیایی، تاریخچه جستجو، فعالیت کاربر در شبکه های اجتماعی و … از علت های اصلی تفاوت در نتایج جستجوی کاربران مختلف می‌باشد. شاید برای بعضی افراد عجیب به نظر بیاد. اما این حقیقت وجود دارد که جستجوی یک عبارت برای کاربران مختلف نتایج یکسانی به دنبال ندارد.

چرا لازمه بدانیم نتایج موتورهای جستجوگر با چه اصولی تولید می‌شود؟

فرض کنید به عنوان یک مشتری که به دنبال یک خشکشوئی در محله خود هستید، برای شما اهمیتی ندارد که بعد از فشردن دکمه Enter چه بلایی سر عبارتی که برای جستجو استفاده کردین می‌افتد. شما فقط میخواهید سریعتر اطلاعات خشکشوئی رو بدست بیارید. اما به عنوان خبره‌ی آینده نگر در دیجیتال مارکتینگ و سئو شما باید به اصول SERP مسلط باشید. می‌پرسید چرا؟ به این دلیل که اصول SERP به شما این فرصت را می‌دهد تا حجم وسیعی از ترافیک گوگل را به سایت خود هدایت کنید و در نتیجه میزان فروش خود را بالا ببرید!

گوگل در بازار جستجوگرها حرف اول را می‌زند! ما هم در مباحث خودمون به گوگل می‌پردازیم. در صفحات نتایجی که گوگل در اختیار ما می‌گذارد کسب و کارها و محتواهای مختلفی وجود دارد. با این حال فارغ از نوع کسب و کار و نوع محتوا ابزارها و تکنیک‌هایی هستند که می‌توانند برای شما هم مناسب باشد.

لپ کلام

موتورهای جستجوگر با در نظر گرفتن معیارهای مختلفی از کاربران و سایت‌ها اقدام به تولید صفحه نتایج جستجو می‌کنند. دانستن این معیارها به متخصص سئو کمک می‌کند تا بتواند ترافیک بیشتری به سمت سایت خود هدایت کند.

XDweb

صفحه اول نتایج جستجو با پرداخت هزینه - Google ads

قرار گرفتن در صفحه اول نتایج جستجو با پرداخت هزینه مستقیم به گوگل امکان پذیر می‌باشد. هزینه پرداختی با توجه به میزان کلیک بر روی لینک شما محاسبه میشود و دو نوع تبلیغات در صفحه نتایج گوگل وجود دارد، اولی به صورت متن و دومی به صورت محصول برای فروش هستش.

تبلیغات متنی در بالا و یا در پایین نتایج جستجو قرار می‌گیرد و به راحتی توسط کاربر تشخیص داده می‌شود. چون عبارت “ad” در کنار متن قرار دارد.

google search result

تبلیغات فروشگاهی به شکل کارت های ایستا در یک سطر در بالای نتایج جستجو و یا در سمت راست صفحه نمایش داده می‌شود، برای اطمینان از اینکه دارید تبلیغات پولی را مشاهده می‌کنید به واژه “Sponsored” و یا “Ads” در کنار سطر دقت کنید!

buy shirt in google

نتایج جستجوی طبیعی (منظور از نتایج طبیعی، نتایجی می‌باشد که بدون پرداخت هزینه صفحه اول هستند) با اختلاف زیاد، بیشتر مورد توجه کاربران هستند و بیشتر کلیک می‌شوند اما از طرفی صفحه اول شدن به صورت طبیعی بسیار دشوار و زمانگیر است. به همین جهت برخی کسب و کارها ترجیح می‌دهند در ابتدای کار برای دریافت بازخورد سریع از تبلیغات پولی استفاده کنند.

لپ کلام

نتایجی که در صفحه اول گوگل بدون پرداخت هزینه تبلیغات و به صورت طبیعی قرار دارند، بازخورد بیشتری (تا ده برابر ترافیک بیشتر) نسبت به آن دسته از نتایجی که هزینه Google ads پرداخت کردند دارند. با این حال در صورت نیاز به دریافت بازخورد فوری می‌توان از گزینه خرید تبلیغ استفاده کرد.

XDweb

نتایج محلی جستجوها

زمانی که یک کاربر در موتور جستجوگر به دنبال یک کسب و کار، خدمت یا محصول محلی (منظور از محلی در اطراف موقعیت مکانی کاربر می‌باشد) می‌گردد، گوگل نیز با توجه به موقعیت مکانی کاربر نتایج را باز می‌گرداند. برای اینکه شما هم در نتایج محلی کاربران باشید نیاز دارید که در Google My Business عضو بشید. و یک “بسته محلی” از اطلاعات خود به عنوان پروفایل کسب و کار خود تکمیل کنید.

زمانی که اطلاعات کسب و کار شما در قالب یک “بسته محلی” در گوگل قرار دارد به هنگام جستجو عبارت مرتبط، توسط کاربری در اطراف شما، کسب و کار شما در صفحه اول معرفی می‌گردد. به عنوان مثال کاربری در مشهد با جستجوی عبارت “دکوراسیون داخلی” به نتایج زیر دست پیدا کرده است.

نتایج گوگل بر اساس موقعیت مکانی

در کنار اینکه اطلاعات شما بر روی نقشه در دسترس کاربران قرار می‌گیرد، این امکان وجود دارد که اطلاعات کسب و کار شما در قالب “گراف دانش” یا “Knowledge Graph” به کاربران نمایش داده شود. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که علاوه بر اینکه شما پروفایل Google My Business کامل کردید، کاربر نیز شما را به صورت مشخص با نام برند جستجو کند. با این روش علاوه بر اینکه صفحه اول می‌شوید. می‌توانید اطلاعات خلاصه ای از کسب و کار خود را قبل از ورود کاربر به سایت در اختیار او قرار دهید. به باکس سمت راست تصویر زیر دقت کنید.

نتیجه جستجوی کلمه irancell

لپ کلام

ثبت کامل اطلاعات کسب و کار شما در Google My Business به سئو و دیده شدن سایت شما  کمک شایانی می‌کند. 

XDweb

نتایج طبیعی در جستجوها

همانطور که گفتیم، نتایج طبیعی بدون پرداخت هیچ هزینه تبلیغاتی نمایش داده می‌شوند. و رتبه‌بندی این نتایج توسط معیارهایی انجام می‌شود که این معیارها را به عنوان سئو می‌شناسیم. کاربران تا 10 برابر کلیک بیشتری روی نتایج طبیعی می‌کنند، به همین دلیل نیاز است در استراژی سئو توجه ویژه ای داشته باشیم تا به صورت طبیعی در رتبه‌بندی بهتری قرار گیریم.

XDweb

سئو و بهینه‌سازی صفحه فرود

ویژگی‌های یک صفحه فرود با بهترین سئو

صفحه فرود به صفحه ای گفته می‌شود که کاربر از طریق موتورهای جستجوگر وارد آن شده است. این صفحه باید استانداردهای مختلفی را رعایت کند که در ادامه به چند مورد مهم می‌پردازیم.

  • کلمات کلیدی را در تگ‌های مناسب وارد کنید.
  • عنوان و متن alt را برای عکس ها قرار دهید.
  • لینک‌های ایجاد شده شامل کارکترهای خاص و اعداد بی معنی نباشد و از حروف لاتین استفاده شود.
  • داده‌های وارد شده درهر صفحه به صورت استاندارد وارد شده باشد و از اسکیما ها استفاده شود.
  • صفحات برای استفاده موبایل بهینه شده باشد.
  • سرعت بارگذاری صفحات سریع باشد.
  • صفحه دارای نقشه همراه با پین محل سرویس دهی باشد.
  • دکمه ای جهت مسیریابی زیر نقشه قرارگیرد.
  • ساعات کاری به صورت استاندارد و مشابه اطلاعاتی که در Google My Business وارد شده قرار گیرند.
 
جهت کنجکاوی بیشتر در خصوص صفحه فرود بهینه برای انگلیسی بلدها: https://www.brandify.com/blog/optimize-your-local-landing-pages
نگران نباشید، هرآنچه در مورد سئو نیاز است که بدانید ما به زبان شیرین فارسی آماده می‌کنیم. و در اختیار شما قرار میدیم.

لپ کلام

ایجاد هر صفحه نیازمند رعایت اصول فنی و محتوایی گوناگونی است که برای دیده شدن صفحه باید رعایت شود.

XDweb

سایت‌های رفرنس

ایجاد رفرنس در سایت‎‌های برتر محلی (برتری از نظر سئو و قدرت دامنه)

با توجه به محدوده جغرافیای سایت‌های محلی برتر متفاوت هستند. به عنوان مثال اگر سایت شما مربوط به خدماتی است که شما در ایران ارائه میکنید بهتر است در سایت‌های برتر ایرانی رفرنس‎‌های خود را ایجاد کنید. هر سایتی که شما بتوانید با عضویت در آن یک صفحه شامل اطلاعات کسب و کار و سایت خود داشته باشید، به دیده شدن بیشتر شما کمک می‌کند. طبیعی است که هرچه سایتی که رفرنس شما در آن قرار دارد دارای سئو و قدرت دامنه بهتری باشد، تاثیر مثبت بیشتری روی رتبه و سئوی وب‌سایت شما خواهد داشت. به عنوان مثال قرار دادن آگهی شما در سایت‌هایی مانند دیوار و شیپور نوعی رفرنس محسوب می‌شود.

اطلاعات بیشتر در مورد 50 سایت‌ برتر رفرنس در آمریکا، انگلستان، کانادا و استرالیا، برای انگلیسی بلدها: https://www.brightlocal.com/resources/top-50-local-citation-sites/
نگران نباشید، هرآنچه در مورد سئو نیاز است که بدانید ما به زبان شیرین فارسی آماده می‌کنیم. و در اختیار شما قرار میدیم.

لپ کلام

از سایت‌هایی که کسب و کار شما و لینک سایت شما را در صفحه خود قرار می‌دهند استفاده کنید.

XDweb

اصطلاحات در سئو و دیجیتال مارکتینگ

دنیای دیجیتال مارکتینگ و مباحث سئو مملو از کلمات اختصاری است. ما در اینجا پر کاربرد ترین اصطلاحات رو شرح دادیم تا شما بتوانید با ادبیات این حوزه آشنا بشید. و بهتر بتوانید مقالات مربوط به سئو رو دنبال کنید.

AIDA: Action Interest Interest Desire - توجه، علاقه، میل و اقدام

این‌ها مراحل منسوخ شده‌ای است که مصرف کننده از ابتدا تا انجام نهایی خرید طی می‌کند. به صورتی با توجه به محصول یا خدمات شروع می‌کند. سپس همراه با علاقه‌مندی تصمیم می‎گیرد که محصول را می‌خواهد یا خیر. و در نهایت اقدام به خرید می‌کند. معمولا هدف بازاریابی هدایت مصرف‌کننده در هر یک از این مراحل است، اما در عصر دیجیتال این مراحل دستخوش تغییراتی شده است!

API: Application Program Interface - رابط برنامه کاربردی

نرم‌افزارها برای ارتباط با یکدیگر و دریافت اطلاعات از یکدیگر نیاز به یک مجموعه قوانین مشترک دارند. به عنوان مثال نرم‌افزاری که وظیفه اطلاع رسانی آخرین قیمت ارزها را دارد، این اطلاعات را با استفاده از یک API در اختیار دیگر نرم‌افزارها قرار می‌دهد.

ASP: Application Service Provider - ارائه دهنده خدمات نرم‌افزاری

به تمام مشاغلی خدمات خود را فقط از طریق شبکه‌های کامپیوتری ارائه می‌کنند ASP میگیم، به عنوان مثال یک شرکت ارائه دهنده خدمات پنل پیامکی را می‌توان یک ASPدر نظر گرفت.

B2B: Business to Business - ارتباط کسب و کار با کسب و کار

به ارائه خدمات و فروش محصولات توسط یک بنگاه اقتصادی به یک بنگاه اقتصادی دیگه B2B میگیم! مثلا فروش محصولات یک کارخانه به یک مغازه دار از این نوع ارتباط است.

B2C: Business to Consumer - ارتباط کسب و کار با مصرف‌کننده

زمانی که یک بنگاه اقتصاری خدمات خود را مستقیما به مصرف‌کننده نهایی ارائه می‌کند B2C میگوییم!

BANT: Budget, Authority, Need, Timeline - بودجه، اختیار، نیاز، جدول زمانی

یک ابزار فروش رایج است که رهبران فروش اغلب از این روش برای فروش محصولات و خدمات خود استفاده می‌کنند. با این روش مشخص می‌کنند که آیا مصرف‌کنندگان نهایی بودجه کافی برای دریافت محصولات یا خدمات را دارد؟ آیا تصمیم‌گیرنده نهایی خرید هستند؟ آیا نیاز واقعی دارند؟ و در نهایت اینکه خدمات یا محصول در زمان مورد نیاز مصرف‌کنندگان به دستشان می‌رسد؟

BR: Bounce Rate - نرخ پرش و خروج از صفحه

از بین بازدید کنندگان شما، چند درصد با مشاهده اولین صفحه، سایت را ترک می‌کنند؟ این میزان BR شماست.

CAC: Customer Acquisition Cost - هزینه بدست آوردن مشتری

چه میزان هزینه سرمایه گذاری می‌کنید تا یک مشتری از شما خرید کند؟ مبالغی که صرف تحقیق در بازار، سرمایه گذاری در بازاریابی، راه‌اندازی سایت، مدیریت شبکه‌های اجتماعی و … می‌کنید جزو CAC محسوب می‌شود و دانستن این هزینه‌ها به پیش‌بینی هزینه‌های جاری کسب و کار کمک می‌کند.

CAN-SPAM: Controlling the Assault of Non-Solicited Pornography And Marketing - کنترل حملات پورنوگرافی و بازاریابی‌های غیر مجاز

بر طبق قوانین ایالات متحده که به جهت کنترل ایمیل‌ها و پیام‌های تجاری در نظر گرفته شده‌است، کاربران باید امکان انصراف از خبرنامه ها را داشته باشند. و در صورت ادامه ارسال ایمیل به صورت اسپم مجازات‎‌هایی در نظر گرفته شده‌است! به همین دلیل همه خبرنامه‌ها نیاز به گزینه لغو اشتراک دارند.

CASL: Canadian Anti-Spam Legislation - قوانین ضد اسپم در کانادا

در کانادا قوانینی تحت عنوان CASL نظارت کاملی بر انواع پیام‌های تبلیغاتی الترونیکی دارند.

CEO: Chief Executive Officer - مدیر ارشد اجرایی (مدیر عامل)

مدیر عامل وظیفه مدیریت شرکت را دارد و تصمیمات سطح بالایی در سطح سیاست‌ها و استراتژی شرکت می‌گیرد و وظیفه گزارش به هیئت مدیره را دارد.

CFO: Chief Financial Officer - مدیر ارشد مالی

مدیر ارشد مالی وظایفی از جله برنامه‌ریزی مالی، ثبت سوابق و گزارشات را دارد. وی سخنگوی مالی شرکت بوده و به مدیر عامل و هیئت مدیره گزارش می‌دهد.

CIO: Chief Information Officer - مدیر ارشد اطلاعات

مدیر ارشد اطلاعات مسئول جنبه‌های فنی یک شرکت است که شامل مدیریت، پیاده‌سازی و استفاده از اطلاعات و تکنولوژی‌های رایانه‌ای در راستای منافع شرکت است.

CMO: Chief Marketing Officer - مدیر ارشد بازاریابی

مدیر ارشد بازاریابی علاوه بر اینکه دانش عمیقی در بازاریابی دارد، به تجزیه و تحلیل داده‌ها و تفکر استراتژیک در سازمان کمک می‌کند.

CMS: Content Management System - سیستم مدیریت محتوا

به هر سیستم نرم‌افزاری که وظیفه مدیریت اطلاعات شما را داشته باشد CMS گفته می‌شود. سیستم مدیریت محتوا می‌تواند شامل مدیریت اطلاعات سایت، کارکنان و یا حتی شبکه‌های اجتماعی شما باشد. یک CMS معروف و آشنا وردپرس است که وظیفه مدیریت محتوای سایت را دارد.

COO: Chief Operating Officer - مدیر ارشد عملیاتی

مدیران ارشد اجرایی وظیفه نظارت و مدیریت عملیات‌های تجاری شرکت را دارند و معمولا به مدیر عامل گزارش می‌دهند.

CPA: Cost Per Action - هزینه در قبال اقدام

فرض کنید یک وب‌سایت دارید که در آن تبلیغات بنری مربوط به خرید یک محصول از سایت دیگری قرار دادید. و در نوع قرارداد تبلیغاتی خود قید کردید که در صورت نهایی شدن خرید هر کاربر دستمزد دریافت می‌کنید. به این روش پرداخت هزینه در قبال اقدام گفته می‌شود. این اقدام می‌تواند متفاوت باشد و حتی فقط به مشاهده محصول ختم شود.

CPC: Cost Per Click - هزینه در قبال کلیک

نوعی تبلیغات است که در قبال هر کلیک بازدید کنندگان بر روی تبلیغاتی که گذاشتید مبلغی دریافت می‌کنید. ممکن است به جای CPC در مقالاتی PPC (Pay Per Click) هم مشاهده کنید که به همین معناست.

(CPT) Cost Per Mille (CPM), also called Cost Per Thousand - هزینه در هر هزارتا

به میزان هزینه مورد نیاز برای رسیدن به هر هزار نفر توسط یک نوع تبلیغات و رسانه را CPT میگیم.

CR: Conversion Rate - نرخ تبدیل

چه تعداد از افرادی که دعوت شما به یک اقدام را دیدند، این دعوت را انجام دادند؟ به عنوان مثال درصد افرادی که با دیدن صفحه عضویت در خبرنامه، اقدام به عضویت کردند نرخ تبدیل شما را تشکیل دادند.

CRM: Customer Relationship Management - مدیریت ارتباط با مشتری

فعالیت CRM زمانی معنی پیدا می‌کند که یک شرکت با استفاده از تاریخچه اطلاعاتی که از کاربران خود دارد اقدام به تعامل با آنها کند. به عنوان مثال ارسال ایمیل شامل کد تخفیف به مشتریانی که اخیرا خریدی انجام ندادند اما همیشه ایمیل‌های ارسالی را دنبال کردند یک فعالیت CRM محسوب می‌شود.

CRO: Conversion Rate Optimization - بهینه‌سازی نرخ تبدیل

به مجموعه فعالیت‌ها و استراتژی‌هایی که در راستای افزایش CR هستند، CRO گفته میشه.به عنوان مثال اقداماتی که در راستای افزایش درصد افرادی که یعد از بازدید از فروشگاه اقدام به خرید می‌کنند، یک CRO محسوب می‌شود.

CSO: Chief Security Officer - مدیر ارشد امنیتی

مدیران ارشد امنیتی وظیفه ایجاد و نظارت بر سیاست‌هایی را دارند که امنیت و سلامت افراد، دارایی های شرکت، اموال فیزیکی و قابل لمس را تامین کند. همچنین وظیفه محافظت از حریم شخصی و داده‌ها را بر عهده دارند.

CSS: Cascading Style Sheet - برگه استایل آبشاری

برگه استایل آبشاری، صفحه‌ای موجود در کدهای مربوط به یک سایت‌ می‌باشد. که وظیفه تعیین موارد ظاهری یک صفحه محتوایی که با HTML ساخته شده را به عهده دارد. به عنوان مثال اینکه فونت، سایز و رنگ متن در یک صفحه سایت به چه شکل باشد در این فایل تعیین می‎شود.

CTA: Call to Action - فراخوانی به جهت اقدام

عباراتی مانند “الان سفارش دهید”، “عضو شوید”، “کلیک کنید” و امثال این‌ها که کاربر را دعوت به انجام اقدام خاصی می‌کند یک CTA محسوب می‌شود.

CTO: Chief Technology Officer - مدیر ارشد فناوری

مدیر ارشد فناوری تمرکز بر علوم و فناوری‌های جدید را در سازمان به عهده دارد. معمولا این نقش در شرکت‌های تجارت الکترونیکی و نرم‌افزاری پر رنگ است.

CTR: Click Through Rate - نرخ تمام کلیک‌ها

درصدی از کاربرانی که بعد مشاهده لینک، بر روی لینک کلیک کردند را CTR مینامیم. به عنوان مثال درصد کاربرانی که بعد از مشاهده ایمیل بر روی لینک‌های داخل ایمیل کلیک کردند CTR را تشکیل می‌دهند.

CX: Customer Experience - تجربه مشتری

تمام فرآیندی‌های مربوط به مشتری، از میزان شناخت برند شما، خرید، خرید مجدد و حتی تعامل مشتری با کارکنان از طریق سایت، بخشی از CX را تشکیل می‌دهند. 

DA: Domain Authority - قدرت دامنه

قدرت دامنه یک معیار رتبه‌بندی سایت‌ها است که توسط شرکت موزیلا ارائه شده است. قدرت دامنه عددی بین 0 تا 100 است که معیارهای مختلف سئو در تعیین این عدد موثر هستند. برای اینکه در موتورهای جستجوگر به خوبی دیده شوید نیاز است که قدرت دامنه شما از رقبایی که دارید بیشتر باشد.

DM: Direct Mail, or Direct Message (Social Media) - پیام مستقیم

پیام مستقیم به عنوان DM شناخته می‌شود، که به صورت‌های مختلف از طریق ایمیل، نامه فیزیکی و یا از طریق شبکه‌های اجتماعی ارسال می‌شود.

DNS: Domain Name Server - سرور نام دامنه

سیستمی که وظیفه تبدیل نام دامنه‌ها به آدرس آیپی، جهت ایجاد ارتباط در بستر شبکه را دارد به عنوان DNS شناخته می‌شود.

EOD: End Of Day - پایان روز

با توجه به نوع کسب و کارهای مختلف، پایان یک روزه کاری متفاوت است. و این زمان را به عنوان EOD می‌شناسیم.

EOW: End Of Week - پایان هفته

با توجه به نوع کسب و کارهای مختلف، پایان یک هفته کاری متفاوت است. و این زمان را به عنوان EOW می‌شناسیم. به عنوان مثال در ایران پایان روز کاری در برخی شرکت‌ها چهارشنبه عصر است.

ESP: Email Service Provider - ارائه دهنده خدمات ایمیل

شرکت‌هایی که خدمات بازاریابی مبتنی بر ارسال ایمیل انجام می‌دهند را با عنوان ESP می‌شناسیم.

FTP: File Transfer Protocol - پروتکل انتقال فایل

پروتکل‌های متنوعی با اهداف مختلف ایجاد شده‌اند. FTP به عنوان پروتکلی جهت انتقال فایل‌ها بین سیستم‌ها از طریق شبکه استفاده می‌شود.

GA: Google Analytics - گوگل آنالیز

گوگل آنالیز ابزار قدرتمندی است که گوگل برای مدیران سایت‌ها ارائه کرده‌است. با اتصال این ابزار به سایت خود می‌توانید آمار دقیقی از ترافیکی که به سمت سایت شما هدایت می‌شود بدست آورید.

HTML: Hypertext Markup Language - زبان نشانه گذاری ابر متن

کد اصلی برای ساخت صفحات وب به عنوان HTML شناخته می‌شود. اگر وب سایت شما را یک ساختمان در نظر بگیریم، HTML به دیوارها، پنجره‌ها و چارچوب کلی ساختمان گفته می‌شود.

IBL: Inbound Link - پیوند ورودی

 لینکی مربوط به سایت شما، که در سایت دیگری قرار دارد و کاربران با کلیک بر لینک به سایت شما هدایت می‌شوند را IBL میگیم.

IM: Instant Messaging - پیام فوری

پیام فوری به آن دسته از پیام‌ها گفته می‌شود که به صورت بلادرنگ ارسال می‌شوند، به عنوان مثال چت‌های آنلاین نمونه‌ای IM هستند.

IP: Internet Protocol Address - پروتکل آدرس اینترنتی

هر دستگاه متصل به شبکه (مثلا شبکه جهانی اینترنت) دارای یک آدرس آیپی منحصر به فرد است تا امکان تبادل اطلاعات داشته باشد. یک آدرس ورژن 4 آیپی می‌تواند به شکل 79.165.23.213 باشد.

KPI: Key Performance Indicator - معیار کارایی کلیدی

شما به عنوان یک شرکت می‌توانید با توجه به اهدافی که دنبال می‌کنید، KPI خود را تعیین کنید.شاید یک KPI برای شما میزان بازدیدهای وبلاگ شما باشد.

LTV: Lifetime Value - ارزش مادام العمر

ارزش مادام العمر در واقع تخمینی از میانگین درآمدی است که یک مشتری در طول عمر خود به عنوان مشتری برای شرکت دارد.

MoM: Month-over-Month - ماه به ماه

زمانی که تغییرات یک معیار مشخص در یک ماه نسبت به ماه مشابه در سال گذشته محاسبه می‌شود از اصطلاح ماه به ماه استفاده می‌کنیم.

MRR: Monthly Recurring Revenue - درآمد مکرر ماهیانه

این معیار جهت بررسی میانگین درآمد ماهانه‌ای است که مشاغل از طریق اشتراک مشتریان دارند.

MTD: Month-to-Date - از اول ماه تا کنون

به دوره زمانی که از اول ماه جاری شروع شده، و به تاریخ فعلی ختم می‌شه رو MTD میگیم.

NPS: Net Promoter Score - امتیاز خالص ترویج‌کننده

عددی بین 0 تا 10 است که میزان توصیه افراد به دیگران جهت استفاده از خدمات شرکت شماست.

OBL: Outbound Link - لینک خروجی

به لینک‌هایی گفته می‌شود که شما را از سایت فعلی به سایت دیگری منتقل کنند.

OoO: Out of Office - خارج از دفتر

جهت توضیح شرایطی است که به صورت فیزیکی در یک زمان خاص از دفتر خارج می‌شوید.

PA: Page Authority - قدرت صفحه

قدرت صفحه مشابه قدرت دامنه دارای سیستم رتبه‌بندی یکسانی است که امتیازی بین 0 تا 100 برای یک صفحه از یک سایت در نظر می‌گیرد.

PM: Project Manager - مدیر پروژه

مدیر پروژه جنبه‌های مختلف یک پروژه را مدیریت می‌کند، اما نقشی در توسعه عناصر پروژه ندارد. مدیر پروژه مسئول افزایش بهره‌وری، کاهش ریسک، کاهش هزینه و حداکثر کردن منافع است.

PR: PageRank - رتبه صفحه

رتبه صفحه شامل مواردی است که گوگل جهت رتبه‌بندی صفحات و ارتباط صفحه با کلمات جستجو شده در نظر می‌گیرد.

PR: Public Relations - روابط عمومی

تمام اموری که در راستای معرفی شرکت، برند، محصول و … به مخاطبان مد نظر باشد زیر مجموعه‌ای از روابط عمومی می‌باشد. از مثال‌های روابط عمومی خوب به حضور در مجلات، رویدادها، اخبار، تلویزیون و … اشاره کرد.

PTO: Paid Time Off - مرخصی

میزان زمانی که در محل‌کار مجاز هستید با داشتن حقوق غیبت کنید.

PV: Page View - بازدید صفحه

مجموع تعداد بازدیدهای یک صفحه را به عنوان PV می‌شناسیم.

QoQ: Quarter-over-Quarter - فصل به فصل

زمانی که یک فصل از سال جاری را با فصل مشابه از سال گذشته مقایسه می‌کنیم از QoQ استفاده می‌کنیم.

QR Code: Quick Response Barcode - بارکد پاسخ سریع

نسل جدید بارکدها را با عنوان QR Code میشناسیم که به شکل یک مربع متشکل از نقاط متعدد داخل آن است، این نوع بارکد قادر به ذخیره‌سازی حجم بیشتری اطلاعات می‌باشد که می‌تواند شامل اطلاعات تماس، سایت، شبکه‌های اجتماعی و … می‌باشد.

QTD: Quarter-to-Date - از ابتدای فصل تاکنون

به دوره زمانی گفته می‌شود که از ابتدای فصل جاری تا همان‌روز ادامه پیدا کرده‌است.

ROI: Return on Investment - بازگشت سرمایه

فرض کنید یک میلیون تومان سرمایه جهت بازاریابی خود اختصاص دادید و ده میلیون تومان در نهایت دریافتی داشتید. میزان بازگشت سرمایه شما نه میلیون تومان خواهد بود. البته روش‌های متنوعی جهت محاسبه ROI وجود دارد. اما نقطه مشترک همه روش‌ها، ارتباط مستقیم افزایش RIO در راستای افزایش دریافتی نهایی است.

RSS: Rich Site Summary - خلاصه سایت غنی

به جهت ارتباط محتوایی دو سایت با یکدیگر نیاز به یک زبان مشترک وجود دارد، RSS درواقع بر پایه XML کار می‌کند. و می‌توان از طریق RSS به خلاصه محتوای یک سایت دست پیدا کرد.

RT: Retweet - توییت مجدد

به اشتراک‌گذاری توییت یک کاربر توسط کاربری دیگر RT می‌گوییم.

SaaS: Software-as-a-Service - نرم‌افزار به عنوان یک سرویس

اگر شما از نرم‌افزاری استفاده می‌کنید که فقط به صورت آنلاین قابل دسترس است و دارای اشتراک آنلاین در این نرم‌افزار هستید در واقع شما از یک SaaS دارید استفاده می‌کنید.

SEM: Search Engine Marketing - بازاریابی موتورهای جستجو

استفاده از تبلیغاتی که توسط موتورهای جستجوگر مانند گوگل ارئه می‌شود، که به بهتر دیده شدن شما در نتایج جستجو کمک می‌کند از موارد بازاریابی توسط موتورهای جستجو می‌باشد.

SEO: Search Engine Optimization - بهینه‌سازی برای موتورهای جستجوگر - سئو

زمانی که با هدف قرار گرفتن در رتبه‌بندی بهتر در صفحات موتورهای جستجوگر اقدام به بهینه‌سازی سایت و محتوا می‌کنید، عملیات سئو را انجام دادید.

SERP: Search Engine Results Page - صفحه نتایج موتورهای جستجوگر

وقتی کلمات کلیدی را در موتور جستجو جستجو می‌کنید و لیست نتایج ظاهر می‌شود، این صفحه SERP نامیده می‌شود.

SLA: Service Level Agreement - توافق‌نامه در سطح خدمات

توافق‌نامه‌ای که بین ارائه‌دهنده خدمات و دریافت کننده خدماتایجاد می‌شود، به عنوان SLA شناخته می‌شود.

SMB: Small-to-Medium Business - کسب‌و‌کارهای کوچک تا متوسط

کسب‌و‌کارهایی که بین 10 تا 500 کارمند دارند، به عنوان کسب‌و‌کارهای کوچک تا متوسط شناخته می‌شوند.

SMM: Social Media Marketing - بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

به بازاریابی توسط شبکه‌های اجتماعی نظر یوتیوب، اینستگرام، فیسبوک، تلگرام و … که به صورت هدفمند و با نام برند باشد، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی گفته می‌شود.

SMO: Social Media Optimization - بهینه‌سازی شبکه‌های اجتماعی

به استفاده از شبکه‌های اجتماعی متنوع در راستای تبلیغ محصول، برند یا خدمات، بهینه‌سازی شبکه‌های اجتماعی گفته می‌شود.

SWOT: Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats - نقاط قوت، ضعف‌ها، فرصت‌ها و تهدیدها

به تجزیه و تحلیلی که در راستای ایجاد یک دید استراتژیک نسببت به فرصت‌‎ها و چالش‌های موجود در بازار صوررت می‌گیردف SWOT گفته می‌شود.نتییجه این تجزیه و تحلیل قدم بعدی شرکت یا کسب‌و‌کار به منظور رسیدن به موفقیت است.

TOS: Terms of Service - شرایط استفاده از خدمات

شرایطی که یک کاربر برای استفاده از یک نرم‌افزار، سرویس، محصول و … باید با آن‌ها موافقت کند.

UGC: User Generated Content - محتوای تولید شده توسط کاربر

زمانی که کاربران یک سیستم یا سرویس آنلاین، در ایجاد محتوای مرتبط با آن کسب‌و‌کار مشارکت کنند، به محتوای تولید شده UGC گفته می‌شود. فرق کنید سایتی در حوزه سلامت کودکان دارید و این سایت دارای انجمنی جهت به اشتراک‌گذاری محتوا بین کاربران باشد.

UI: User Interface - رابط کاربری

به بخشی از یک سایت یا نرم‌افزار که توسط کاربر قابل مشاهده باشد، رابط کاربری گفته می‌شود. کاربران با رابط کاربری تعامل می‌کنند و از پیچیدگی کدها و جزئیات پایگاه‌داده  به دور هستند.

URL: Uniform Resource Locator - منبع یاب متحد الشکل

به آدرسی که به سایت‌ها و منابع موجود در اینترنت اشاره می‌کند، URL گفته می‌شود.به عنوان مثال آدرسی که در مرورگر تایپ می‌کنید یک URL می‌باشد.

UV: Unique Visitor - بازدید‌کننده منحصر به فرد

جهت شمارش تعداد افرادی که در یک بازه مشخص از سایت بازدید کرده‌اند استفاده می‌شود. به عنوان مثال سایتی در یک روز 3000 بازدیدکننده دارد، اما ممکن است بازدیدهای ثبت شده بیش از 10000 باشد، زیرا اگر یک کاربر 10 بار سایت را در یک‌روز مشاهده کند، بازهم 1 بازدیدکننده به حساب می‌آید اما با 10 بازدید.

WOM: Word of Mouth - شفاهی

زمانی از اصطلاح WOM استفاده می‌کنیم گه یک شخص تجربیات خود را با یک محصول یا برند با شخص دیگری به اشتراک بگذارد. به این نوع تبلیغات، سینه به سینه هم گفته می‌شود.

WWW: World Wide Web - شبکه جهانی وب

به نحوه ساماندهی تمام آدرس‌های صفحات اینترنتی گفته می‌شود. و در ابتدای آدرس سایت‌ها قرار می‌گیرد.

YoY: Year-over-Year - سال به سال

بررسی تغییرات سطوح مختلف در سال جاری نسبت به سال گذشته را با عنوان YoY می‎شناسیم.

YTD: Year-to-Date - از ابتدای سال جاری تاکنون

به دوره زمانی که از ابتدای سال جاری شروع شده و به تاریخ فعلی ختم می‌شود YTD گفته می‌شود.

لپ کلام

نیاز نیست این اصطلاحات را حفظ کنید، اما مهم هستش حداقل یکبار در موردشون شنیده باشید!

خوش‌حالیم که تا اینجا همراه ما بودید، سوالات و نظرات خودتون رو حتما کامنت کنید و با ما در ارتباط باشید!

همچنین از شما دعوت می‌کنم مقاله بعدی سئو و دیجیتال مارکتینگ که در خصوص تحقیق کلمات‌کلیدی است را مطالعه کنید.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Select your currency
USD United States (US) dollar

Quick access!