یک وب سایت، درست است؟ اشتباه. یک وب سایت قدیمی، گیج کننده یا خراب به برند شما آسیب می رساند. ما نمی گوییم که ممکن است به برند شما آسیب برساند، ما می گوییم که به آن آسیب می رساند. بنابراین چگونه می توانید خود را برای موفقیت آماده کنید؟ شما می توانید یک وب سایت عالی با طراحی کامل وب خود از ابتدا ایجاد کنید. اما در واقع طراحی وب چیست؟ اگر می خواهید بدانید طراحی وب چیست، چرا اینقدر اهمیت دارد و چگونه آن را درست انجام دهید، ادامه مطلب را بخوانید.
طراحی وب چیست؟
طراحی وب چیزی است که ظاهر و احساس کلی را هنگام استفاده از یک وب سایت ایجاد می کند. این فرآیند برنامه ریزی و ساختن عناصر وب سایت شما از ساختار و چیدمان گرفته تا تصاویر، رنگ ها، فونت ها و گرافیک است. طراحی وب دارای اجزای متعددی است که با هم کار می کنند تا تجربه نهایی یک وب سایت را ایجاد کنند، از جمله طراحی گرافیکی، طراحی تجربه کاربر، طراحی رابط، بهینه سازی موتور جستجو (SEO) و تولید محتوا. این عناصر تعیین می کنند که یک وب سایت چگونه به نظر می رسد، احساس می کند و در دستگاه های مختلف کار می کند. اگر می خواهید در مورد کل فرآیند بیشتر بدانید، این راهنمای عمیق در مورد ساخت یک وب سایت را بررسی کنید. طراحی وب با توسعه وب متفاوت است، که کدنویسی واقعی است که باعث می شود یک وب سایت کار کند. زمانی که در حال ساخت یک وب سایت هستید، هم به طراحی وب و هم به توسعه وب نیاز دارید. اگرچه می توانید طراحان وب را بیابید که توسعه دهندگان وب و UX نیز هستند، اینها مجموعه مهارت های متمایز هستند.
طراحان وب ایدههای شما را میگیرند و آنها را به مدلی تبدیل میکنند که نشان میدهد وبسایت آینده شما چگونه خواهد بود. طراحان وب بخش خلاقانه طراحی یک وب سایت را انجام می دهند.
توسعه دهندگان وب – که گاهی اوقات مهندسان یا کدنویس ها نیز نامیده می شوند – ماکتی را که طراح وب شما ساخته است برمی دارند و آن را به یک زبان برنامه نویسی ترجمه می کنند تا در وب نمایش داده شود. آنها وب سایت ها را کاربردی می کنند، که اغلب به معنای ویجت های کدگذاری سفارشی و ابزارهای دیگر است. یک توسعه دهنده تجربه کاربری که به عنوان توسعه دهنده UX نیز شناخته می شود، کسی است که وب سایت شما را کاربر پسند می کند. آنها مهارت های فنی و همچنین مهارت های طراحی دارند و آنها را به کار می اندازند تا وب سایت هایی را ایجاد کنند که بازدیدکنندگان را جذب و نگه می دارد.
چرا طراحی وب سایت مهم است؟
برداشت اول واقعا مهم است. ما نمیتوانیم به اندازه کافی بر این نکته تأکید کنیم: اگر حضور قدرتمندی در وب نداشته باشید، برند خود را متوقف میکنید. مشتریان بالقوه ای که در وب برای نام تجاری شما جستجو می کنند و چیزی پیدا نمی کنند، ممکن است فکر کنند که شما از کار افتاده اید. اگر آنها جستجو کنند و چیزی پایین تر از حد معمول پیدا کنند، این تصور را به دست خواهند آورد که شما چندان به شرکت یا محصول خود اهمیت نمی دهید. هر رابطه ای که در وب سایت شما شروع می شود با درست کردن طراحی وب خود به یک رابطه عالی تبدیل کنید. اکنون که می دانید چیست و چه کسی چه کسی است، بیایید به برخی از نشانه های گویای طراحی وب عالی و آنچه آن را از طراحی وب نه چندان عالی متمایز می کند نگاهی بیندازیم.
طراحی وب خوب چگونه به نظر می رسد؟
طراحی وب خوب ذهنی نیست. با انواع دیگر طراحی، مانند تصویرسازی یا طراحی برچسب، بسیاری از چیزهایی که «خوب» را تشکیل میدهند به سلیقه بیننده بستگی دارد. با طراحی وب، مرز بین “خوب” و “نه خوب” بسیار مشخص تر است. یک وب سایت خوب طراحی شده، وب سایتی است که به طور کامل تجربه ای را ایجاد می کند که بازدید کننده شما به دنبال آن است.
طراحی وب که کار می کند، طراحی وب است که تبدیل می کند. در وب اسپیک، «تبدیل» به معنای وادار کردن کاربر به انجام یک عمل خاص است. هنگامی که یک کاربر اقدامی را که وب سایت شما برای انجام آن تنظیم کرده است دنبال می کند، وب سایت شما یک تبدیل ایجاد می کند. تبدیل ها می تواند هر چیزی باشد، مانند ثبت نام در خبرنامه، خرید، افتتاح حساب یا دسترسی به محتوای بیشتر در وب سایت.
طراحی وب موثر چند عنصر مختلف را برای ارتقاء تبدیل به هم می آورد. این شامل:
- استفاده قانع کننده از فضای منفی
- انتخابهایی که به وضوح برای کاربر ارائه شده است (هرچه کاربر انتخابهای کمتری داشته باشد، احتمال سردرگمی و سردرگمی او کمتر میشود)
- فراخوان های آشکار و واضح برای اقدام
- حواس پرتی محدود و سفر کاربر به خوبی فکر شده (یعنی فقط استفاده از تصاویر و متنی که 100٪ با موضوع صفحه مرتبط است، فقط دکمه هایی را نشان می دهد که به اقدامات دلخواه منجر می شوند و استفاده از تغییرات فونت برای تأکید و فراخوانی برای عمل، نه فقط به خاطر نشان دادن فونت های مختلف)
- طراحی واکنش گرا (طراحی که اندازه و تغییر جهت خود را به صفحه کاربر تغییر می دهد، وب سایت را برای استفاده در هر دستگاهی آسان می کند: تلفن، تبلت، لپ تاپ یا مرورگر دسکتاپ.
- فونتهایی با اندازه مناسب که از یک سلسله مراتب پیروی میکنند (به «حواسپرتی محدود» مراجعه کنید)
- محتوا و تصاویر مرتبط و با کیفیت بالا که توجه خوانندگان شما را جلب می کند
- تعادل بین مقدار متن و تصاویر در هر صفحه (متن بیش از حد میتواند بازدیدکننده را تحت تأثیر قرار دهد، متن بسیار کم میتواند به همان اندازه بیتفاوت باشد)
اگر فکر نمیکنید که انتخابهای طراحی زیباییشناختی بر تبدیلها تأثیر نمیگذارند، دوباره فکر کنید. وب سایت شما باید جذاب باشد – به خصوص برای کاربر احتمالی شما، بنابراین سعی کنید بفهمید که چه سبکی قرار است با آنها صحبت کنید.
روی تصاویر چشم نوازی سرمایه گذاری کنید که با برند شما کار می کنند. از عکاسی استوک آشکار دوری کنید.
وفادار ماندن به برند خود کلید طراحی وب سایت موفق است. حتی زیباترین وب سایت هم اگر با برند شما مطابقت نداشته باشد بی فایده است.
سایر اجزای سازنده یک طراحی وب موثر عبارتند از:
- دکمه ها
- فونت ها
- پالت رنگ
- تعادل بصری بین تصاویر شما و کپی در هر صفحه
البته، طراحی وب خوب فقط کاربردی نیست. بازدیدکنندگان وب سایت هایی را دوست دارند که جذاب و متناسب با زیبایی شناسی برندها باشند. مهم نیست که چگونه به آن دست مییابید، در هم آمیختن ظاهر برند و جذاب با عناصر طراحی که تبدیل میشوند، چگونه در طراحی وب پیروز میشوید.
طراحی وب: چیزی که کار نمی کند
ما به این موضوع پرداختیم که طراحی خوب چیست. حالا بیایید کمی در مورد آنچه که نیست صحبت کنیم.
به عنوان یک قاعده کلی، بازدیدکنندگان برای استفاده از وب سایت شما نباید کاری انجام دهند. کل تجربه استفاده از وب سایت شما باید ساده و شهودی باشد.
در اینجا چند نمونه آورده شده است: فراخوانهای شفاف، طراحی وب عالی هستند. تارها طراحی وب بدی هستند. فونت های با کنتراست بالا طراحی وب هوشمند و موثری هستند. فونت های کم کنتراست که خواندن آنها سخت است طراحی وب ضعیفی هستند.
در اینجا چند عنصر دیگر برای اجتناب وجود دارد:
- تصاویر و پس زمینه های حواس پرتی. به عنوان یک قاعده کلی، از پس زمینه های کاشی کاری شده دوری کنید. اگرچه چند نمونه انتخابی وجود دارد که پسزمینه کاشیکاریشده میتواند انتخاب خوبی باشد، اما در بیشتر موارد حواستان را پرت میکنند.
- طراحی غیر پاسخگو امروزه وب سایت شما به سادگی نیاز به پاسخگو بودن برای موبایل دارد.
- لینک ها و دکمه های نامشخص بازدیدکنندگان نباید به دنبال پیوندها و دکمه ها باشند، آنها باید بتوانند به سرعت ببینند که کدام تصاویر و تکه های متن آنها را به صفحات جدید می برد یا انتخاب های خود را تأیید می کند. به طور مشابه، کاربران باید بتوانند فیلدهای قابل پر شدن را به وضوح تشخیص دهند.
- عکسهای استوک عمومی یا نامربوط و متن پرکننده بدون اطلاعات ارزشمند.
برخی از عناصر طراحی وب، مانند طرحبندی شبکهای، ذاتاً انتخابهای خوب یا بد نیستند. آنها را می توان به روش های مؤثر و غیر مؤثر استفاده کرد، بنابراین مراقبت از انجام صحیح آنها ضروری است.
یکی دیگر از عناصر پیچیده طراحی وب، انیمیشن است. اکنون دیگر سال 1999 نیست، شما نباید دنباله دار دنبال مکان نما کاربر باشد یا آنها را مجبور کنید از ردیفی از همسترهای رقصنده عبور کنند تا به محتوای شما برسند. اما یک پاپ آپ خروجی متحرک که توجه بازدیدکنندگان را به سایت شما برمی گرداند و آنها را وادار به تبدیل می کند؟ آره.
چگونه طراحی وب سایت را انجام دهیم
وای، درست کردن طراحی وب یک فرآیند پیچیده است و چیزهای زیادی وجود دارد که باید به آنها توجه کرد. خوشبختانه، لازم نیست این کار را به تنهایی انجام دهید. هنگامی که با یک طراح وب حرفه ای کار می کنید، می توانید برای به دست آوردن نتیجه عالی به مهارت آنها اعتماد کنید.
چند راه مختلف وجود دارد که می توانید وب سایت مورد نیاز خود را دریافت کنید. روشی که برای شما و شرکت شما مناسب است بستگی به این دارد که چقدر وب سایتی پیچیده نیاز دارید، چقدر می خواهید هزینه کنید و چقدر از کاری که می توانید انجام دهید.
می توانید مستقیماً با یک طراح وب آزاد کار کنید. به سادگی نمونه کارهای طراحان را مرور کنید و طراح را که بیشتر دوست دارید و متناسب با سبک و ظاهری که می خواهید انتخاب کنید. یک طراح مستقل می تواند یک قالب موجود را سفارشی کند یا یک قالب کاملاً جدید برای وب سایت شما طراحی کند. اگر میخواهید وبسایت شما از ابتدا ساخته شود، میتوانید با یک فریلنسر که مهارتهای لازم برای تحقق آن را دارد کار کنید.
اگر برای ارائه ایده هایی برای طراحی وب سایت خود به کمک نیاز دارید، میزبان یک مسابقه باشید. در پلتفرمی مانند 99designs میتوانید با ارائه یک خلاصه و ارسال طرحها بر اساس مشخصات شما، یک مسابقه طراحی را میزبانی کنید.
ایجاد سایت خود با یک سازنده وب سایت مبتنی بر قالب (مانند Wix یا Squarespace) نیز یک گزینه است. شما باید بیشتر دست به کار شوید و اگر طراح نیستید به آنچه این پلتفرم ها ارائه می دهند محدود خواهید شد، اما همیشه می توانید یک طراح را استخدام کنید تا یک قالب را برای شما سفارشی کند.
همچنین می توانید با آژانسی کار کنید که وب سایت های سفارشی می سازد. اگر نیاز به ایجاد یک وب سایت پیچیده از پایه دارید، این گزینه را انتخاب کنید، اما توجه داشته باشید که این راه حل انتها به انتها هزینه بیشتری برای شما خواهد داشت.
برای سرمایه گذاری در طراحی وب با کیفیت بالا آماده باشید. طراحی وب شما بسته به پیچیدگی آن ممکن است چند صد تا ده هزار دلار هزینه داشته باشد. آنچه شما خرج می کنید متناسب با آنچه شما نیاز دارید است.
بنابراین چگونه می دانید که آیا به یک وب سایت سفارشی ساخته شده نیاز دارید یا اینکه آیا یک الگو به خوبی کار شما را انجام می دهد؟ این همه بستگی به این دارد که شما باید وب سایت خود را انجام دهید و چه برنامه ای برای آن دارید. اگر مقیاس بندی بخشی از طرح کسب و کار شما است، یک وب سایت سفارشی تهیه کنید. اگر به آن نیاز دارید که برای موتورهای جستجو مناسب باشد، اگر باید آن را با نیازهای مختلف تجاری تطبیق دهید، اگر ایده های بسیار خاصی در مورد وب سایت دارید که می طلبد آن را مطابق با مشخصات شما ساخته شود، به یک وب سایت سفارشی نیاز دارید. وقتی اینها برای شما اولویت نیستند و بودجه زیادی ندارید، یک الگوی سفارشی راهی برای رفتن است.
ایجاد یک وب سایت که کار می کند
با ایفای نقش عملی در فرآیند طراحی وب سایت خود، تضمین خواهید کرد که وب سایتی را دریافت خواهید کرد که انتظارات شما را برآورده کند یا فراتر از آن باشد. به طراح وب خود در مورد برند خود، صدای خود و آنچه قصد دارید با وب سایت به دست آورید بگویید. هرچه اطلاعات بیشتری داشته باشند، مجهزتر هستند تا طراحی وب عالی را برای شما ارائه دهند. دیدگاه خود را برای آنها توضیح دهید و سپس اجازه دهید جادوی خود را انجام دهند.